תיאור האירוע
הינך אחות ותיקה ומנוסה, עובדת שנים רבות בתחנה לבריאות המשפחה בישוב גדול. אישה הרה (הריון ראשון) בשבוע 30 להריונה מגיעה לבדיקת מעקב הריון לאחות ולבדיקת רופא. מהרישומים הקודמים – ל.ד. תקין, בביקור הנוכחי נמדד ל.ד. מעט גבוה מהנורמה והיא מתלוננת על כאבי ראש.
רופאת התחנה ממליצה על תרופה להורדת ל.ד. ומעקב בתחנה, ואינה סבורה כמו האחות שיש להפנותה למרפאה לסיכון גבוה מחשש לרעלת הרון.
האחות מתלבטת כיצד לנהוג?
הגדרת הדילמה: באם אומר למטופלת את דעתי, שהיא בניגוד לדעת הרופאה, אתעמת עם הרופאה אך אהיה שלמה עם מצפוני אך יחסי האמון בין המטופלת והמטפלים עשוי להיפגע. באם לא אביע את דעתי יחסי עם הרופאה לא יפגעו את בריאות המטופלת והעובר עשויים להיפגע.
אמונות
1. אמונה אישית: עלי לפעול ע"פ הידע ושיקול דעת מקצועי גם אם מנוגד לזה של הרופא.
- "אני מאמין" מקצועי כפי שמבוטא ע"י הקוד האתי:
כבוד אדם – למטופל זכות לקבל טיפול העונה לצרכיו הבריאותיים.
הסכמה – זכות למצבים הקשים באבחנה, סיכונים, סיכויים.
אחריות ועצמאות – זכות המטופל להחליט.
איכות ובטיחות- טיפול מיומן ובטוח.
אמון – טיפול מושתת על אימון.
אפשרויות לפעולה (מגוון האפשרויות הטובות יותר והטובות פחות):
- לומר לחולה דעה אחרת מזו של הרופא
- לא לומר כלום
- לייעץ למטופלת לקבל יעוץ נוסף
- לפנות למפקחת ולשטוח בפניו את הדילמה
- לשוחח עם הרופא המטפל
החלטה לפעולה:
______________________________________________
נושאים לדיון:
כיצד נוהגים כשיש ניגוד בין תפישות מקצועיות.
הכללה למקרים או אירועים דומים והצעות לנוהל:———————————
עקרונות מוסריים: אוטונומיה, הבאת תועלת, מניעת נזק, צדק, חובה מוסרית